CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, March 12, 2008

Khazanah Pemberian Tuhan


PETRONAS yang bertitik-tolak daripada sebuah badan kerajaan Perbadanan Minyak Malaysia telah ditubuhkan pada 17 Ogos 1974. PETRONAS atau Petroliam Nasional Berhad telah didaftarkan di bawah Akta Syarikat-Syarikat 1965.


Pada 1 Oktober 1974, dengan termaktubnya Akta Kemajuan Petroleum, PETRONAS telah diberi hak, kuasa, kebebasan dan keistimewaan di dalam mengendali dan memajukan sumber petroleum di Malaysia. Individu yang bertanggungjawab mengasaskan PETRONAS ialah Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah yang ketika itu terpengaruh dengan kejayaan syarikat minyak milik Indonesia iaitu PERTAMINA.


Sebelum 1974, operasi petroleum di Malaysia dijalankan oleh syarikat minyak multinasional menerusi sistem konsesi untuk mencarigali petroleum di perairan Sarawak, Sabah dan Terengganu. Antara syarikat-syarikat carigali minyak yang memegang konsesi ialah Shell dan ExxonMobil. Kilang penapisan minyak Shell di Port Dickson dibuka pada tahun 1962. Ketika itu minyak dibeli dari luar negara


Penubuhan perbadanan minyak negara merupakan titik tolak kepada kawalan dan penglibatan negara yang lebih dalam industri petroleum. Antara pengerusi Petronas ialah Raja Mohar bin Raja Badiozaman. Minyak mula dijumpai di Miri terutama oleh orang Melayu dan Iban di daerah Baram.


Sebab penubuhan Petronas ialah Tahun Larangan Eksport Minyak OPEC.Krisis minyak 1973 menyedarkan kerajaan betapa perlunya mengawal sebuah industri yang mempunyai kepentingan ekonomi. Sejumlah 19 buah medan minyak ditemui di perairan Malaysia. 90,000 tong minyak sehari dikeluarkan.










0 comments: